A community of - Autopsy

A Community Of Individuals – Media Art

Tags: Täglich

Wo Altes Museum | Gomperzgasse 1–3
Was Ausstellung
Wann 2.–17. Juni

Institut für Bildende und Mediale Kunst, Medientheorie unter der Leitung von
Gerda Lampalzer-Oppermann

Mit Arbeiten von Sebastian Birkhoven, Cagdas Cecen, Felix Dennhardt, Laurus Edelbacher, Robert Gruber,  Johannes Lampert, Azalea Ortega, Peter Várnai, Ruth Zimmermann, Nikita Zhukovskiy, u.a.

Wie weit sind die Mittel der Medienkunst geeignet, einen produktiven shift innerhalb und außerhalb der geschlossenen Übermacht der social und hegemonial media zu erzeugen. Braucht es – frei nach Virginia Woolf –  „A Monitor of One‘s Own“, um so unabhängig zu werden, dass man die (Medien)kunst Community stärken und verteidigen kann?

__________

Laurus Edelbacher
‘disasterノbad star’

game/video installation unity & remixed yt videos

A collapsed virtual world ->3D planets collected, remixed and glitched found footage material from human made disasters.
The root of the works title disaster comes from the ancient greek it means “bad star” in astrological sense of accidents blamed on the position of planets.

Gravitation is relentless, get dragged into dirty renderings made on broken systems and unstable grounds.

gl&hf
Celebrate the disaster -> errors & malfunctions -system/taskkill/ + restart for the ragequit.

www.laurusedelbacher.at

__________

Azalea Ortega
PERPETUUSA’
kinetische Installation 2018

In this installation, spectators will behold a suspended hourglass that spins endlessly.

__________

Peter Várnai
‘Obstacle Course’

Eight flags on the wall, showing different ways to go, yet they form a group. The work shows how nations who stand united take different paths to go forward. The installation preseints a common governmental situation that is around us.

__________

Sebastian Birkhoven
‘AUTOPSY’
(Work in progress)

Ein mobiles Gerät wird auseinandergenommen und die einzelnen Komponenten werden mit Kabeln verlängert. Diese werden wiederum in Betonsockeln verankert. Dadurch wird die Mobilität des Gerätes massiv eingeschränkt oder sogar unmöglich gemacht – der Zugriff auf mobile Information wird gestoppt, der Datenfluss jedoch nicht unterbunden.

__________

Cagdas Cecen
LIMBO
Reactive video installation, Performer: Zeynep Alan

„The Hour of the Wolf is the hour between night and dawn. It is the hour when most people die, when sleep is deepest, when nightmares are most real.“ Ingmar Bergman. When the viewer looks at the screen, it triggers a sick woman’s progressive story with dozens of possibilities .

In memory of Jean-Pierre Cueto

__________

Felix Dennhardt
CROSSWALKS
VideoProjektion

Ein seltsamer Effekt der Großstadt ist, dass trotz der großen Menge Menschen auf kleinem Raum, eine Gegenreaktion in der Wahrnehmung auftritt. Die vielen Begegnungen, die scheinbar ständig stattfinden sind bedeutungslos. Dabei dient die Anonymität als Schutzorgan gegen die Einsamkeit. Sobald wir unseren Wohlfühl-Ort verlassen, kapseln wir uns ab, bewegen uns durch die Stadt wie Maschinen, scheinbar fremdgesteuert getrieben von den Pflichten unseres Alltags. Die Architektur ist das Regelwerk dieses städtischen Zusammenlebens. Dazu geört Der Crosswalk als „begegnungs-freier“ Ort.

__________

Robert Gruber
SCREENING CITY
Videoobjekt

Was macht eine Stadt aus? Die Gebäude, die Infrastruktur, die Menschen, die Natur? In Screening City werden verschiedene Bereiche des Lebens in einer Stadt anhand eines Videos dargestellt. Das Video ist aber nicht im vollem Umfang sichtbar, sondern nur kleine Bereiche, die die Betrachter*in selber erkunden muss. Dadurch soll der Blick auf unterschiedliche Szenen des urbanen Lebens gelenkt werden.

__________

Johannes Lampert
‘LICHTWÜRFEL’
Kinetisches Objekt

Von der Decke hängen Würfel in Augenhöhe. Durch das gegenseitige Berühren der Würfel, entstehen verschiedene Lichtübertragungen.

__________

Ruth Zimmermann
‘DOOR’
Eine Projektion in der Projektion.

Beweglichkeit und Körperlichkeit. Innere und äußere Konflikte.

__________

Nikita Zhukovskiy
in collaboration with Nicolaj Bischoff
‘CONCENTRATE’
Sound object

Trapped like a prehistoric insect in amber — nationalism, ignorance, white supremacy, alt- right, racial prejudice, sexist mindset and ultra conservative ideas are relicts of the past. It’s a paradox of tolerance, but they should be excluded from our present to save our future. They have no place in our society, they should not be mediated now.

Yet they are here, preserved and toxic. Manifesting through speech, linguistic constructs like viruses that creating the narrative that affects us all. No tolerance for intolerance. Concentrate and listen!

__________

Nikita Zhukovskiy
‘QUEER-PROPAGANDA-TV’
Video object

The Soviet DDR export TV-Set Telestar 4040 tuned into a pirate queer signal, translating quotes by various gender and queer studies theorists.

Referring to the notion of (gay) propaganda and television as its medium, this work explores the process of text transformation as theory is transmitted through layers of digital analogue and analogue to digital conversion, while glitch distortion refers to the censorship and misunderstanding.

Although it is still possible to get the full message, spectators are also free to operate the tuner and dismiss the signal tuning out of the frequency which causes the distortion noise to rise as object gets louder increasing it’s presence.

http://cargocollective.com/NikitaZhukovskiy

 

Fotocredit © Sebastian Birkhoven