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17. Juni 2020 – 2 m(inutes) distance

 

 

2 m(inutes) distance

Universität für angewandte Kunst/Abteilung Medientheorie

 

 

 

 

 

Künstlerische Beiträge: Rosa Anschütz, Hanna Besenhard, Christian Christiansen, Lucy Carrick, Esra E. Demir, Samuel Minegibe Ekeh, Magdalena Marie Friedl, Maria Kanzler, Elizaveta Kapustina, Isabelle Orsini-Rosenberg, Azalea Ortega, Sebastian Pfeifhofer, Patryk Senwicki, Emanuel Spurny, Ruth Zimmermann | Projektleitung: Dr. Gerda Lampalzer-Oppermann

Um in Zeiten digitaler Festivals und Ausstellungen künstlerische Aussagen nicht ausschließlich ins Virtuelle zu transferieren, wurde im Projekt 2 m(inutes) distance ein konkreter Raum als kommunikative Schnittstelle für eine künstlerische Kollaboration gewählt. Eine systematische Abfolge von Interventionen, Performances und medialen Inszenierungen lässt im Alten Kino des Ottakringer Sandleitenhofs eine kollektive Installation entstehen. Die Arbeit ist ein Plädoyer für den Erhalt künstlerischer Vielstimmigkeit. In diesem Sinne versteht sich 2 m(inutes) distance als Versuchsanordnung zu der Frage, wie mit verordneten Beschränkungen umgegangen werden kann.

Dr. Gerda Lampalzer-Oppermann: Kuratorentätigkeit, Vorträge, Workshops und Publikationen zu Video- und Medienkunst, mit Schwerpunkt künstlerischer Forschung, künstlerische Arbeiten im Bereich Fotografie, Video, Installation, Konzept, Text, seit 1993 künstlerische Zusammenarbeit mit Manfred Oppermann.

 

Emanuel Spurny / Emine Kocaman (Assistance)
Abwägung der Gründe

between inside & outside
a connection
a room
a threshold
between participation & freedom

© Emanuel Spurny

 

 

Ruth Zimmermann
MVI_2748 (en)closed

thrown in this world, caged to your body, trapped in your life, rinse and repeat
http://madamekopfnuss.com

© Ruth Zimmermann

© Ruth Zimmermann

 

 

 

Magdalena Marie Friedl
burst the bubble

Durch personalisierte Algorithmen werden uns auf Websites nur Informationen angezeigt, die mit den bisherigen Ansichten des Benutzers übereinstimmen. So wird der Benutzer sehr effektiv in einer „Filter Bubble“ isoliert. Ein potenzieller Nachteil dieser ist, dass sie uns von neuen Ideen, Themen und wichtigen Informationen ausschließt. Das Video „burst the bubble“ zerstört auf abstrakte Weise diese Filter Bubble. Es soll ein Anstoß gegeben werden über den Tellerrand zu blicken.

 

© Magdalena Marie Friedl

 

 

Samuel Minegibe Ekeh
Republic of Free Thinkers

The snow flakes sail gently down from the misty eyes of the sky as humanity seek differences from tingible things thata are not seen by naked eyes.

Everything around me torn out in tears, whirlwinds of passion hiss in silence towards the disappointment that man has brought on it, where is thee peace? Upon the flight of the rain.

Think free, be free, speak free, give free, oh mankind.

© Samuel Minegibe Ekeh

 

 

Sebastian Pfeifhofer
ArtVirus

Ein Virus ist ein Bündel an konzentrierter Information und braucht eine Zelle, um sich zu verbreiten. Dieses Video ist der Versuch einen Virus auf künstlerischer Ebene nachzubauen. Seine Meme (= Einheiten kultureller Vererbung nach Richard Dawkins) umkreisen die Frage um unser Verhältnis zu Technologien und wie dieses unsere Wirklichkeiten beeinflusst.

©  Sebastian Pfeifhofer

 

 

Elisaveta Kapustina
Corpus Shadows

A light interaction caged in the room. The projections are floating in the space, melting into each other and forming new organisms. The cut-out pieces of bodies growing from the walls, trying to reach each other in the desire of human touch.

© Elisaveta Kapustina

 

 

Rosa Anschütz
g

Being omnipresent in cyberspace these days meant a loss of physical rooms and communication.

Meeting virtually until a technical problem is suddenly ending the conversation. In my time at home, I was writing a lot of small texts, that I transform into songs in a later stage. In the video I am reading one of these texts, being lo(ck)gged into the same Zoom meeting twice, which caused feedback from the two overlapping sound waves.

© Rosa Anschütz

 

 

Maria Kanzler
So Good To See Me

Sozial distanziert vereinsamen wir, verlernen uns gesellschaftsfähig und gastfreundlich zu verhalten. Unser Selbst spiegelt sich in Video Calls, wir werden geblendet, erblinden und verirren uns in Selbstgesprächen. So Good To See Me ist eine Audio-Installation mit einem spärlichen Gedeck im Zentrum. Aus dem Hintergrund bietet eine Stimme Getränke an und spricht mit sich selbst. Die Ich-Erzählerin ist fern und nach zugleich und absorbiert die Betrachter*innen in ihre intim-fremden Selbstbezogenheit.

  

© Maria Kanzler

 

 

Hanna Besenhard
idle island

idle island is a place with progressive and calm times. the feeling of time trickling away. like sand inside an hourglass. The stress tries to to rest at the beach. Diligent and industrious runs the engine of the machine. in idle. Closed against its purpose. Unleashment or ambition.

 

© Hanna Besenhard

 

 

 

Lucy Carrick
WIN_20200519_23_22_Pro

And be brought back to the time when the space was still part of the community.

 

© Lucy Carrick

 

 

 

Esra E. Demir
Life vs. System

Life vs. System doesn‘t think COVID-19 as a life threat – as the despotic state suggests.  Over a period of two minutes, it runs thoughts over the surface of life and recognizes paths of life, which can shut down the system in one fell swoop. A life, understood as an always defying chaos against a system that sees itself as a safe construction against the fear of this chaos.

© Esra E. Demir

 

 

 

Patryk Senwicky
on jiberty

Eine AR Installation, die um Kommunikationskonzepte in Zeiten der COVID-19 Pandemie in Österreich kreist. Die zentrale Arbeit ist ein mobiles Zuhause mit einem mobilen Arbeitsplatz, auf welchem eine AI generierte Version von John Stuart Mills on liberty abgespielt wird. Diese digitale Interpretation wurde völlig missverstanden, und resultiert daher in reinem Geschwafel.

© Patryk Senwicki

 

 

 

Isabelle Rosenberg / Moritz Böswirth
Infected Identitiy

We are disconnected. Missing real touch. It seems controversial to wear a mask in times of global conversation and the need for freedom of speech. We feel manipulated by the media, obliged to keep distance and overwhelmed with the virtual waiting room, unlearning real conversation.

© Isabelle Orsini-Rosenberg

 

 

Azalea Ortega
Two Minutes Cleansing

Two Minutes Cleansing after the last person enters the room where the exhibition “2 m(inutes) distance” takes place, a traditional Mexican cleansing ritual begins. With the necessary personal protective measures against the pandemic infection, the individual moves freely across the room using different elements in order to remove any negative energy that may be there. Surrounding the objects with a copal resin incense, ringing bells in the corners, sweeping the main door with a bunch of herbs and tapping the objects with an egg, which will be cracked afterwards into water in order to interpret ist yolk and albumen, are all part of mystical practices which are in this day and age commonplace in Mexico. Directly deep-rooted inheritance from the Aztec and Mayan ancestors and considered folk healing medicine, this tradition has existed for centuries longer than Western medicine.

© Azalea Ortega

 

 

Christian Christiansen
Agamic Shock: Inaugural Visages

The title, Agamic Schock, is an anagram. So is the subtitle, Inagural Visages. Created by using the cut-up method. The sound is a playback. In Chaos Magick, both the cut-up method and playback technique are ways of casting a spell. It makes it possible to transform and subvert the order, the system. Chaos Magick works in a subversive way, on the subconscious level. Like a dream. Beyond language, beyond the conscious. During the Covid-19-pandemic, reports of vivid dreams of bugs, creeps and insects have been on the rise.

© Christian Christiansen